Lilypie Premature Baby tickers Daisypath Happy Birthday tickers
جلسه دوم فرزندپروری - قسمت1 - خاطرات زمینی فرشته های آسمانی

+ جلسه دوم فرزندپروری - قسمت1

روش های متوقف کردن کارهای بد در کودکان:

استفاده صحیح از سرزنش و مذمت

بگو مگو و سرزنش کردن بایستی صحیح و با استفاده از قانون 10-10 انجام گیرد . قانون 10-10 می گوید کمتر از 10 ثانیه و با کمتر از 10 کلمه به مشاجره خاتمه دهید

در هنگام سرزنش کردن به موارد ذیل دقت نمایید:

-          اشاره کردن به کار

-          لحن جدی

-          تماس چشمی

-          بیان کردن احساس از آن موقعیت

-          پیامد کاری که بچه انجام داده است

پیامد طبیعی برای رفتارهای بد: به فرزندمان یادآوری کنیم که پیامد طبیعی مورد تمسخر واقع شدن توسط دوستان در صورت شانه نکردن موهایت ، می باشد

پیامد منطقی برای هر رفتار که بسیار هم موثر می باشد به این صورت که اگر رفتاری را انجام دادی ، از انجام دادن فلان فعالیت منع می شوی و یا می توانی اینکار را انجام بدهی.مثلاً چون روی دیوار نقاشی کشیدی دیگر نمی توانی تا یک هفته نقاشی کنی یا حق استفاده از مداد رنگیهایت را نداری

استفاده از جریمه رفتاری مثلاً چون اتاقت را مرتب نکردی حق دیدن سی دی را (امروز) نداری

بهترین روش استفاده از محرومیت زمانبند است که عبارتست از وقفه مختصر در فعالیتهای کودک شما

محرومیت زمانبند به معنای محروم کردن کودک از پاداشها ، تقویتها و توجه و فعالیتهای جالب برای اوست.

مزایای استفاده از محرومیت زمانبند:

-          به متوقف کردن دائمی برخی رفتارهای بد کمک می کند و رفتارهای بهبودیافته را جایگزین می کند.

-          یک الگوی منطقی و غیرپرخاشگر به کودک نشان می دهد.

-          رابطه والد-فرزندی با استفاده از این روش به سرعت به حالت عادی برمی گردد.

استفاده از محرومیت زمانبند از دیدگاه کودک شما:

-          استقبال نمی کند.(ترجیح می دهند کتک بخورند ولی محرومیت نروند.)

-          توجه خانواده را از دست می دهند.

-          توانایی کنترل والدین را با استفاده از خشم و ناراحتی از دست می دهند.

بهترین سن برای شروع محرومیت 2 سالگی تا 12 سالگی است (البته 2 تا 10)

چه رفتاری مستحق استفاده از این روش محرومیت زمانبند است؟

رفتارهایی که زیاد تکرار می شوند مثل پرت کردن اشیا – بددهنی – جیغ کشیدن – مو کشیدن – فحش دادن – صدمه رساندن به وسایل خانه

برای چه رفتارهایی نباید از محرومیت استفاده کرد؟

رفتارهایی که نشان دهنده یک ضعف یا ناتوانی یا مشکل روحی و روانی می باشد ، نباید از محرومیت استفاده کنیم.

مثلاً هراسان بودن – وابسته بودن – ترسو بودن – گوشه گیری – میل به تنها بودن – بی حوصله بودن – عدم انجام تکالیف – رفتار بیش فعالانه

(اینها مشکلاتی هستند که بایستی ریشه ایی بررسی شوند)

برای شروع کردن محرومیت چه اصولی را باید رعایت کرد:

-          رفتار هدف را مشخص کنید .(رفتاری که می خواهیم تغییر بدهیم.)

-          تعداد دفعات وقوع رفتار هدف را محاسبه کنید.

-          یک مکان کسل کننده برای فرستادن کودک انتخاب کنید.(هیچ وسیله ایی جهت جلب توجه برای بچه نداشته باشد.)

-          محرومیت زمانبند را برای کودک خود شرح دهید

-          زمان سنج  حتما در دسترس باشد.

ویژگی های مکان مناسب برای محرومیت:

-          احساس ترس و ناراحتی در بچه  نداشته باشد.

-          کسل کننده و فاقد جذابیت باشد.

-          با کسی سرو کار نداشته باشد و از خانواده جدا باشد.

-          وسایل بازی نداشته باشد.

-          امن باشد.

-          نور داشته باشد.

-          در عرض 10 ثانیه به آنجا برسد.

برای کودکان 2 تا 4 ساله یک صندلی بزرگ و پایه دار

برای کودکان 5 تا 12 ساله اتاق خواب والدین – حمام و... مناسب می باشد.

زمانیکه رفتاری از کودک دیدید که قصد فرستادن وی به محرومیت را داشتید چه باید کرد؟

-          کودک را به مکان مناسب بفرستید حداکثر 10 ثانیه و با 10 کلمه

-          زمان سنج قابل حمل را بردارید به ازای هر سال سن ، یک دقیقه در نظر بگیرید. مثلا برای کودک 3 ساله ، 3 دقیقه کافی است

-          تا شنیدن صدای زنگ ، از بی توجهی فعال استفاده کنید.

-          پس از پایان مدت زمان از کودک بپرسید برای چه به محرومیت زمانبند فرستاده شده؟(برای کودکان سن بالا اینکار انجام نشود چرا که باعث سلب اعتماد به نفس در کودک می شود)

صحبت کردن با کودک پس از اتمام محرومیت زمانبند (البته بدون سرزنش کردن) بسیار مفید و موثر خواهد بود.

 

 پینوشت 1: به دلیل زیاد بودن مطالب این جلسه به دو قسمت تقسیم شد

امیدوارم که بتونم زودتر قسمت 2 رو هم تایپ کنم و در اختیار شما دوستان بگذارم.

 

 

نويسنده : مامان ساینا و سبا ; ساعت ٢:۱٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱٢/٢


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس